وسایل مورد نیاز برای سفر به کویر

وسایل مورد نیاز برای سفر به کویر

وسایل مورد نیاز برای سفر به کویر:

گام برداشتن برروی رمل های شنی و تماشای طلوع و غروب چَشم نواز خورشید و خوابیدن زیر آسمان پر ستاره آسمان از لذّت هایی است که در زمان سفر به کویر نصیب شما خواهد شد. بدون تردید یکی از هیجان انگیزترین و مجذوب کننده ترین مکان ها به منظور سفر خواهد بود و با وجود کویرهای گوناگونی که در ایران دیده می شود این پتانسیل وجود دارد تا بتوانیم سفری به این مناطق را تجربه کنیم‌ و از زیبایی ها و جذابیت های آن لذّت ببریم‌. ولی آیا می دانید وسایل مورد نیاز برای سفر به کویر چیست؟

حال آن که کویر نیازمند داشتن لوازم و تجهیزات سفر به کویر است و به احتمال بسیار در صورت عدم وجود آن ها دچار مشکل خواهید شد. سفر به گسترهٔ کویر با وجود سختی هایی که در مقابل دارد از جذاب ترین انتخاب‌ ها خواهد بود. به عبارتی آنقدر این سفر برای شما خاطره انگیز و فراموش نشدنی خواهد بود که کاملاً ارزش تحمل سختی ها را خواهد داشت‌. تمامی این زیبایی ها شما را بارها و بارها مجاب به سفر به کویر می نماید تا هرچه بیشتر از این طبیعت دیدنی و ناب استفاده بنمایید. ولی در ابتدا بهتر است بدانیم به چه هنگام کویر را برای سفر انتخاب کنیم؟ در ادامه با ویرا آراد گروپ همراه باشید‌.

بهترین فصل جهت سفر به دِل کویر:

چیزی که کاملاً واضح است سفر به کویر در روزهای تابستان غیرممکن می باشد. به گونه ای کلّی کویر آب و هوایی شدیداً گرم و خشکی دارد ولی در نیمه دوّم سال دما به نسبت بهتر و متعادل تر می شود. بنابراین بهترین زمان سفر به کویر نیمه ی دوّم سال خواهد بود. تابستان کویر گرمای غیرقابل تحمل دارد و به هیچ وجه زمان مناسبی برای سفر به کویر نخواهد بود.

از میانه های پاییز تا اردیبهشت ماه دمای هوا تا حدودی کم می شود و این فرصت را خواهید داشت تا سفر به کویر را پشت سر بگذارید. نهایتاً یکی از فراموش نشدنی ترین سفر را تجربه کنید. البته این زمان ها ثابت نمی باشد و بهتر است ابتدا معین نمایید که قصد سفر به کدام یک از کویرهای ایران را دارید. شما می توانید تنها با کمی تحقیق بهترین زمان سفر به دِل کویر را بدانید.

وسایل مورد نیاز برای سفر به کویر چیست؟

  • کوله پشتی؛

به منظور سفر به کویر و اقامت چند روزه در بطن طبیعت کویری لوازم بسیاری را نیاز می باشد که با خود به همراه داشته باشید. برای حمل این لوازم وجود یک کوله پشتی از ضروریات سفر و طبیعت گردی است. کوله پشتیِ مناسب برای کویر است که علاوه بر این که فضای بسیاری برای جای دادن وسایل شما داشته باشد، وزن بسیاری هم نداشته باشد. این گونه حمل و نقل و پیاده روی با کوله پشتی برای شما سخت نخواهد شد. همچنین در چیدمان وسایل خود در کوله دقّت داشته باشید و وسایلی را که بیشتر آن ها را لازم دارید را در دسترس ترین قسمت کوله خود قرار بدهید.  در این حالت به هنگام نیاز به آسانی می توانید از آن استفاده بنمایید.

  • آب؛

وجود آب کافی را از خاطر نبرید. می توان آب را حیاتی ترین وسایل مورد نیاز کویرنوردی دانست. بله، بنابراین بهتر است بگوییم که یکی از وسایل مورد نیاز برای سفر به کویر در آب خلاصه می شود. پیاده روی در هوای گرم کویری منجر به تعرق بسیار بدن گردیده و همین مسئله منجر به از دست دادن آب بسیاری از بدن خواهد شد. بنابراین پیش از آغاز سفر آب به میزان بسیاری همراه خود داشته باشید، چرا که در کویر آب بسیار بیشتر از آن چه در ذهن خود دارید مورد استفاده قرار می گیرد. اگر که در طول سفر آب آشامیدنی شما تمام بشود به سختی می توانید در این بیابان های بی آب و علف آب برای خود تهیه کنید.

  • سایبان؛

گرمازدگی از جمله مسائلی است که در زمان کویرنوردی امکان دارد برای شما رُخ دهد و سفر را به کام شما و دوستانتان تلخ کند. پیدا نمودن سایه در گسترهٔ بیابان غیر ممکن خواهد بود و پیاده روی و حرکت در زیر نور مستقیم خورشید منجر به گرمازدگی شدید خواهد شد. از این جهت برای این که از اتفاق نام برده شده پیش گیری کنید، حتماً سایبان را به فهرست وسایل مورد نیاز برای سفر به کویر بی‌افزایید.

  • کرم ضد آفتاب؛

ضد آفتاب از جمله لوازم مورد نیاز کویرنوردی که در هر شرایطی مورد استفاده قرار می گیرد، است. به منظور پیش گیری از موضوع آفتاب سوختگی پوست حتماً از ضد آفتاب قوی بهره گیرید و به این موضوع هم توجه داشته باشید که، ضد آفتاب باید هرچند ساعت یکبار تمدید گردد تا خاصیت خود را محفوظ نماید. بهره گیری از کلاه های آفتاب گیر هم کمک شایانی برای پیش گیری از آفتاب سوختگی می کند.

  • عینک مخصوص کویرنوردی؛

وجود عینک آفتابی مناسب از شما هم در مقابل نور مستقیم خورشید محافظت می نماید و هم در برابر ورود شن و ماسه به داخل چَشمانتان. علاوه بر تمامی این ها تابش مستقیم نور خورشید به گونه ای مداوم چَشمان شما را خسته خواهد کرد. عینک های پولاریزه به منظور استفاده در کویرگردی بیشتر توصیه می شود.

  • چادر مسافرتی؛

به منظور کمپ نمودن و پشت سر گذاردن شبی در دِل کویر وجود چادر از ملزومات و ضروریات سفر خواهد بود. چادر مسافرتی سبک به دلیل برخورداری از وزن کم بهترین گزینه به منظور حمل آن با کوله پشتی خود خواهد بود‌. حال اگر که شما با خودروی شخصی خود به سمت و سوی کویر رهسپار می شوید، دست شما در انتخاب چادر مسافرتی باز خواهد بود و می توانید چادرهایی با امکانات بیشتر، برای خود برگزینید. با این وجود چادری را انتخاب بنمایید که در مقابل تابش مستقیم نور خورشید و هوای سرد در شب هنگام کویر، محافظ خوبی برای شما باشد.

  • صندلی مسافرتی و میز مسافرتی؛

ممکن است شما سفر به کویر را با ماشین شخصی خود ترجیح بدهید. قطعاً به این هنگام شما فراغ خاطر بیشتری را در جابه‌جایی لوازم مورد نیاز خود دارید. ما تهیه صندلی مسافرتی و میز مسافرتی را به شما پیشنهاد می کنیم. زیرا در این هنگام شما می توانید بعد از سپری نمودن یک پیاده روی خسته کننده در جای جای کویر برروی صندلی خود نشسته و نوشیدنی خنک خود را به دست گرفته و نهایت لذّت را تجربه کنید.

  • زیرانداز مسافرتی؛

تمامی افرادی که سفر به کویر را ترجیح می دهند بر این نکته واقف هستند که وجود زیرانداز مسافرتی از جمله واجبات است. وجود این وسیله چون یک موهبت الهی در طول روزهای گرم و شب های سوزناک کویر است. این وسیله می تواند از وجود شما هنگام نشستن و لَم دادن محافظت نماید.

  • کیسه خواب؛

با پیاده روی های طولانی مدّت طی روز انرژی بسیاری از بدن شما گرفته خواهد شد و برای این که بتوانیم انرژی مورد نیاز برای پیاده روی در روزهای بعدی را داشته باشیم. یک استراحت خوب می تواند کمک شایانی به ذخیره انرژی برای روز بعدی باشد. وجود کیسه خواب خوب شرط حائز اهمیتی به منظور داشتن یک خواب باکیفیت و مطلوب است. شب هنگام های کویر برخلاف روز هوای آن بسیار سرد و سوزناک است. در زمان انتخاب کیسه خواب به این نکته توجه داشته باشید که کیسه خوابی را انتخاب بنمایید که از شما در مقابل سرمای کویر در شب مراقبت کند. این نیز از جمله مهم ترین وسایل مورد نیاز برای سفر به کویر محسوب می شود.

  • لوازم و وسایل بهداشتی شخصی؛

لوازم بهداشتی از جمله؛ مسواک و خمیردندان، شامپو، دستمال مرطوب، اسپری ضد تعریق را با خود به همراه داشته باشید. البته که با خود به همراه داشتن شامپوهای خشک در دلِ کویر گزینه ی مناسب تری به نظر می رسد که جهت شست و شوی موها نیازی به آب نخواهد بود. جای دادن این وسیله ها در کیف کوچک، دسترسی و پیدا نمودن آن ها را آسان تر خواهد ساخت. همچنین کرم هایی در راستای دور نمودن حشرات وجود دارد که به منظور پیش گیری از گزیدگی بسیار مطلوب است.

  • کلمن برای غذا؛

غذاها در فضاهایی گرم به زودی فاسد می گردد و دیگر قابلیت استفاده خود را از دست می دهد. مسلماً برای آن که ما بتوانیم چند روزی را در کویر بمانیم یکی از حائز اهمیت ترین اقدامات سالم نگاه داشتن مواد خوراکی خود خواهد بود. برای این موضوع بهتر است کلمن ها و سرد کننده های مخصوص را با میزان بسیاری یخ پر بنمایید و تمامی مواد غذایی فاسد شدنی و نوشیدنی ها را در آن جای بدهید تا برای چند صباحی بتوانید از فاسد شدن آن ها پیش گیری کنید.

  • جعبه کمک های اوّلیه؛

بله بهتر است یکی دیگر از وسایل مورد نیاز برای سفر به کویر را در جعبه کمک های اوّلیه جای بدهیم. گاهاً مشکلات کوچکی همانند سردرد مانع امتداد حرکت شما می شود. ولی به همراه داشتن قرص های مُسکن، چسب زخم، دستمال مرطوب و ضد عفونی کننده، و… در مواقع الزامی و پیش بینی نشده کمک شایانی به ما می نماید.

  • پوشش مخصوص کویرگردی؛

و امّا انتخاب لباس در کویر؛ نکته ای بسیار مهم است که بایستی آن را جدی بگیرید‌‌. از جمله بهترین گزینه ها بهره گیری از لباس های گشاد با رنگ و لعاب روشن است. رنگ هایی تیره گرمای هوا را به خود جذب می نماید و به هیچ عنوان انتخاب مناسبی در راستای کویرگردی نخواهد بود. لباس های تنگ و چسبنده نیز نه تنها موجب بالاتر رفتن دمای بدن می شود بلکه جلوی حرکت راحت را خواهد گرفت و پیاده روی را برای ما طاقت فرسا می کند.

بهترین شلوار در راستای کویرگردی شلواری خواهد بود که از قسمت پایینی خود دارای کِش باشد و مانع از ورود شن و ماسه و حیوانات زیر به درون شلوار و کفش شما گردد. در راستای پوشش بالا تنه خود توصیه می کنیم این نکته را مدّنظر قرار بدهید که در کویر حشرات موذی بسیاری به چَشم می خورد. پس به دنباله ی لباس هایی باشید که دارای پوشش بالایی است، در عین حال سبک و راحت هم باشد.

البته در تهیه وسایل مورد نیاز برای سفر به کویر این را در نظر داشته باشید که کویر شب های سرد دارد، بنابراین حتماً با خود لباس گرم هم ببرید. وجود کلاه آفتاب گیر و عینک آفتابی هم می تواند به عنوان بهترین محافظت کننده از شما در گسترهٔ کویر باشد.

  • کفش مناسب برای کویرگردی؛

از سایر وسایل مورد نیاز کویرگردی که بسیار پراهمیت است کفش مناسب خواهد بود. گام برداشتن برروی شن و ماسه ها با سختی خاصی همراه است و نداشتن کفش مطلوب سفر خود را به کل خراب خواهد کرد‌. پا عضوی حساس است و با صدمه دیدن آن از امتداد سفر باز خواهید ماند. بنابراین در انتخاب کفش توجه بسیاری به خرج بدهید. با این وجود متناسب با سفر خود شما مؤظف خواهید بود، کفش مناسب خود را انتخاب کنید.

چنانچه که شما با خودرو خود به سمت و سوی کویر رهسپار می شوید و مایل نیستید مسافت بسیاری را با پای پیاده پشت سر بگذارید. صندلی های روباز بسیار گزینه مطلوبی خواهد بود و علاوه بر محافظت از پا بهره گیری راحتی را هم شامل می شود و مشکل پر نشدن شن و ماسه در کفش خود را نخواهید داشت. ولی اگر که شما مایل هستید تا مسافت طولانی را در بیابان با پای پیاده سپری کنید. صندل به هیچ وجه گزینه مناسبی نیست و بهتر است به فکر خرید پوتین های مخصوص کویرنوردی باشید.

در واقع قرار دادن یک پوتین درون وسایل مورد نیاز برای سفر به کویر از پا در مقابل آفتاب سوختگی و یا گزند حشرات و حیوانات موذی پیش گیری می کند. در زمان انتخاب کفش به ابعاد و اندازه آن توجه کنید. به عبارتی کفش های کوچک و بزرگ هریک به شیوه ای منجر به آزار و اذیت پا و صدمه رساندن به آن خواهد شد.

  • ماشین مخصوص کویرنوردی؛

در واقع سفر به کویر با هر ماشینی ممکن نمی باشد و انتخاب وسیله نقلیه مناسب برکیفیت سفر شما اثر به سزایی خواهد گذاشت. مناسب نبودن ماشین خود در راستای سفر به دِل کویر نه تنها شما را در سختی بسیار خواهد انداخت بلکه حتی ممکن است جان شما را هم به خطر اندازد. مناسب ترین ماشین در راستای انجام و رفتن به کویرنوردی اتومبیل های آفرودی و یا همان ماشین های شاسی بلندی می باشند. که پیش از آغاز سفر خود باید کلّیه ی جزئیات فنی آن چک گردد تا اتومبیل کوچک ترین نقص فنی را در خود نداشته باشد.

در واقع سفر با خودروی شخصی خود و به تنهایی و بدون وجود تجربه بزرگ ترین اشتباهی خواهد بود که می توانید مرتکب بشوید. همچنین در زمان سفر به کویر حتماً با چند خودرو کار خود را شروع کنید تا چنانچه مشکلی برای یک خودرو رُخ داد، بتوانید از خودرو دیگر در راستای آوردن کمک بهره گیرید. در مجموعه بهترین گزینه برای سفر به کویر انتخاب یک تور حرفه ای خواهد بود. این گونه شما می توانید با اطمینان خاطر بیشتری به سفر خود ادامه بدهید.

نتیجه گیری:

دوستان عزیز ما در این نوشتار از خود در ویرا آراد گروپ تلاش کردیم شما را با وسایل مورد نیاز برای سفر به کویر آشنا سازیم. قطعاً که شما با توجه به تمامی موارد بیان شده و تهیه آن ها برای خود، می توانید سفری به یاد به ماندنی پشت سر بگذارید. به گونه ای که هرچند وقت یک بار مایل باشید به کویر رفته و تجربیات جدیدتری را به دست آورید. بهتر است در پایان بگوییم که ما در مجموعه ویرا آراد گروپ تلاش می کنیم تمامی لوازم سفری را برای شما مهیا سازیم و در اختیارتان قرار بدهیم. شما عزیزان می توانید در صورت وجود سؤالات بیشتر در این زمینه با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *