جاجیم چیست؟انواع آن کدام است؟

جاجیم چیست؟انواع آن کدام است؟

به طور کلی جاجیم به عنوان دستبافته ای تمام پشم در نظر گرفته می شود که تار نما بوده و بر روی زمین بافته می شود. در اصل این محصول عرض حدود ۲۵ سانتی متر را در بر می گیرد. همچنین طول ۱۶ سانتیمتر را شامل شده و در اغلب خانه های سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است در این محصول پود‌ هیچ نقشی نداشته و نقوش آن غالباً توسط تارهای رنگی تولید می شود. به بیان ساده ‌تر می ‌توان گفت پودر لابه لای چله های رنگی پنهان شده و تار های رنگی غالباً به صورت نوار رنگی بر روی جاجیم مشخص هستند.

در نظر داشته باشید این محصول به عنوان یکی از کهن ترین بافت های دستی ایرانی شناخته می‌ شود .که غالباً در نواحی مختلف روستایی تولید شده و به عنوان یکی از صنایع دستی هنر های ایرانی شناخته می شود‌.

تعریف جاجیم:

به طور کلی این محصول یک بافته یک رو و در برخی از موارد دو رو می باشد که غالباً در جنس نمد، پارچه، پنبه یا پشم در اختیار مشتری قرار می گیرد. لازم به ذکر است در برخی از موارد ترکیب پشم و پنبه نیز برای تولید این محصول استفاده می شود. در اصل تار و پود این بافته در جنس پشم می باشد؛ به طوری که برای دکوراسیون های سنتی مورد استفاده قرار می گیرد.

توجه فرمایید این محصول به دلیل برخورداری از پشم بسیار سنگین بوده و غالباً برای فصول سرما بسیار مناسب می باشد. به همین دلیل توصیه می کنیم در صورت زندگی در مناطق سردسیر استفاده از جاجیم را در اولویت خود قرار دهید.
لازم به ذکر است در صورت برخورداری از دکوراسیون سنتی می ‌توانید از زیرانداز جاجیمی نیز استفاده کرده و زیبایی محیط منزل را چند برابر کنید‌.

کاربرد جاجیم:

به طور کلی این محصول از گذشته تاکنون کاربردهای زیادی را به خود اختصاص می ‌دهد. در اصل این محصول در گذشته به عنوان فرش، رختخواب و پوشش روانداز برای رختخواب مورد استفاده قرار می گرفت. امروزه در مناطق مختلف ایران خصوصاً مناطق سردسیر این محصول به عنوان پوشاننده چادرها، مورد استفاده قرار گرفته و برای تزیینات دکوراسیون نیز کاربرد دارد.


انواع جاجیم:

به طور کلی این محصول در انواع مختلفی در اختیار مشتری قرار می گیرد؛ بنابراین افراد با در نظر گرفتن چگونگی دکوراسیون و نوع کارکرد به خرید آن ها اقدام می کنند‌.

1. نوع چهار کوچی:

به طور کلی طرح و نقش چهار کوچی به عنوان یکی از رایج ترین طرح های دستباف در نظر گرفته می شود. به طور کلی طرح هایی که بر روی این نوع جاجیم استفاده می شود ساده بوده یا در نهایت کنگره، راه راه، چهارخانه و طرح گل را شامل می شود. همچنین به بیان ساده‌ تر می ‌توان گفت از طرح های پرکاربرد بر روی این محصول می ‌توان به طرح راه راه، چهارخانه یا شطرنجی، گل و کنگره اشاره کرد.

لازم به ذکر است استفاده از رنگ‌ های بسیار زیبا و نشاط آور جزو ویژگی های اصلی مدل چهار کوچی در نظر گرفته می شود.

2. نوع شش درمه:

از خواستنی ترین و در عین حال زیباترین  مدل می توان به شش درمه اشاره کرد. در این مدل استفاده از رنگ‌ های سرمه‌ ای، سفید و مشکی در اولویت و قرار می گیرد؛ بنابراین در مقایسه با سایر مدل ها بسیار خاص تر می باشد. لازم به ذکر است در حین بافت این محصول دو تار و یک پود مورد استفاده قرار می گیرد.

3. مدل سوزنی:

نوع سوزنی از دیگر مدل های این محصول در نظر گرفته می‌ شود که نقش و نگار های گلیم آن عموما از پشم تولید می شود. از ویژگی‌های اصلی این محصول می ‌توان به استفاده از طرح های طاووس، گلبرگ و ترمه اشاره کرد؛ بنابراین  زیبایی منحصر به فرد از مزیت های اصلی این محصول به شمار می ‌آید. به طوری که نظر هر بیننده را به سوی خود جذب می نماید.

انواع جاجیم از نظر طرح و نقش:

به طور کلی هنر جاجیم بافی همانند سایر هنرهای صنایع دستی در طرح ها و نقش های مختلفی انجام می پذیرد که برخی از آن ها عبارتند از:

نوع منقوش:

به طور کلی نوع منقوش محصولی در نظر گرفته می ‌شود که غالباً دستبافت تمام پشمی بوده و با دو دسته تار جداگانه در سطح رویی در اختیار مشتری قرار می گیرد. لازم به ذکر است بر سطح رویی این محصول غالباً تارهای مورد نظر پیاده‌ سازی می ‌شود؛ این در حالی است که در سطح زیرین دسته دیگری از تارها قرار می گیرند. در نظر داشته باشید یک دست از تارها برای بافت زمینه اصلی انتخاب شده و دسته دیگر به منظور به وجود آوردن نقوش مورد استفاده قرار می گیرند.

تارها  در ایجاد بافت، نقش و رنگ به بهترین شکل ممکن عمل می کنند. بنابراین تارهای رنگی موجود در محصول از نظر بصری مهمترین عامل برای شناخت جاجیم در نظر گرفته می شود.
به طور کلی طرح این محصول غالباً راه راه بوده و نقش مایه ها اصطلاحاً به عنوان محرمات شناخته می شوند‌.

توجه فرمایید ویژگی خاص تکنیکی بافت این محصول منجر می شود تا انتخاب طرح در آن محدود شود. بنابراین امکان دور شدن از طرح های سنتی با نوار های عمودی رنگی امکان پذیر نمی باشد.
جالب است بدانید این محصول برای خواب شبانه و تزیینات منزل گزینه بسیار مناسبی در نظر گرفته می شود. همچنین در باورهای مردم مشرق زمین استفاده از این محصول بسیار خوش یمن می باشد.

نوع بی نقش:

به طور کلی نوع بی نقش غالباً به صورت راه راه تولید شده و استفاده از رنگ های متفاوت در انتهای آن رایج می باشد.

مزیت جاجیم:

به طور کلی از مزیت های این محصول می توان به کاربرد در دکوراسیون منزل اشاره کرد؛ به طوری که با ایجاد رنگ و نقش متنوع، فضای بسیار خاصی در دکوراسیون ایجاد می کند. لازم به ذکر است. این نوع دستبافت به راحتی با سایر تجهیزات دکوراسیون خانه هماهنگ می شود. البته به شرطی که تا حد امکان استفاده از رنگ‌ های گرم را در اولویت خود قرار دهید.
در نظر داشته باشید این محصول برای خانه های کوچک گزینه مناسب تری در نظر گرفته می شود؛ بنابراین به شما توصیه می ‌کنیم تا حد امکان در صورت استفاده از این محصول از ترمز فرش استفاده کنید. زیرا این احتمال وجود دارد بر روی سنگ یا سرامیک کف خانه به سرخوردگی دچار شود‌.

راهنمای خرید جاجیم:

از مهمترین نکات برای خرید این محصول می توان به در نظر گرفتن محیط خانه اشاره کرد؛ به طوری که محصول خریداری شده باید کاملا برای محیط منزل مناسب باشد.
توجه فرمایید این محصول برای اتاق و راهروهای باریک گزینه مناسبی به شمار می آید. زیرا ابعاد این دستبافته در مقایسه با سایر بافت ها متغیر می باشد.
از دیگر نکات مهم برای خرید این محصول می توان به پرز ندادن اشاره کرد؛ به طوری که در حین خرید توجه به این نکته را در اولویت خود قرار دهید. زیرا ممکن است دستبافته دیگری به نام جاجیم به شما معرفی شود.

توجه به دکوراسیون منزل از دیگر نکات مهم برای خرید در نظر گرفته می شود. توجه بفرمایید این محصول عموما جنبه تزیینی دارد؛ بنابراین برای خانه های سنتی و دکوراسیون های قدیمی گزینه بسیار مناسبی می باشد. پیش از خرید حتما ابعاد مکان مورد نظر را به دقت بررسی کنید تا مناسب ترین محصول ممکن را خریداری کنید. زیرا کوچک یا بزرگ بودن محصول زیبایی دکوراسیون را تحت تاثیر قرار می دهد.
در نظر داشته باشید این محصول در رنگ های متنوعی در اختیار مشتریان قرار می گیرد اما عموما با تناژ رنگی گرم تولید می شود. بنابراین به شما توصیه می کنیم حتما محصولی را انتخاب کنید که با سایر تجهیزات دکوراسیون همچون پرده و مبلمان هماهنگی داشته باشد.

مجموعه آرادویراگروپ

با توجه به توضیحات داده شده به شما توصیه می کنیم برای خرید این محصول حتما به آراد ویرا گروپ مراجعه نمایید. زیرا این مجموعه باکیفیت ترین محصولات را در اختیار مشتری قرار می دهد. بنابراین شما می توانید با انتخاب محصول مناسب زیبایی دکوراسیون خود را افزایش دهید.
تعیین بودجه از دیگر نکات مهم به شمار می آید. به طور کلی قیمت جاجیم با در نظر گرفتن عوامل متنوعی مشخص می شود. به طوری که از عوامل تاثیرگذار می توان به جنس، پرز، تاروپود، تراکم و شرکت بافنده اشاره کرد.

با توجه به توضیحات ذکر شده به شما توصیه می کنیم پیش از خرید حتما میزان بودجه خود را به دقت مورد بررسی قرار دهید. تا پس از دریافت مشاوره های لازم مناسب ‌ترین نوع محصول را خریداری کنید‌
انتخاب شرکت بافنده نیز حائز اهمیت می ‌باشد؛ زیرا اعتبار مجموعه تولیدی کیفیت محصول را ضمانت می کند. لازم به ذکر است در برخی از موارد به دلیل عدم استفاده از پشم با کیفیت و بی توجهی به فرآیند تولید این احتمال وجود دارد طول عمر محصول کاهش یابد. به همین دلیل با مراجعه به مجموعه معتبر مناسب ‌ترین محصول را خریداری کنید.
توجه فرمایید هرچقدر کیفیت بافت محصول افزایش یابد، طرح و رنگ های به کلر رفته با کیفیت بیشتری نمایش داده می شود. بنابراین جلوه دکوراسین افزایش می یابد؛ به طوری که صحنه چشم نوازی ایجاد می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *